Pemanfaatan Media Pembelajaran Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Semester Satu Di Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Samora Pematangsiantar

PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN POWERPOINT TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA SEMESTER SATU DI STAI SAMORA PEMATANGSIANTAR

Authors

  • Asmarani Nasution STAI Samora Pematangsiantar
  • Suteki
  • Cynthia

Keywords:

Keywords : Learning Media, Power Point, Learning Outcomes

Abstract

Abstract

 

The purpose of this study is to find out how MKDU (General Basic Courses) lecturers at STAI Samora Pematangsiantar use powerpoint learning media for material delivery in semester one. This research was carried out at STAI Samora Pematangsiantar with the research subjects being first semester students and lecturers of MKDU courses such as Indonesian, Pancasila, Civic Education, and Introduction to Islamic Studies. This type of research is descriptive qualitative research, which uses a methodical approach to make observations, collect data, analyze data, and report results to describe a state or event. The validity of this study uses triangulation with data sources, both primary data sources and secondary data sources. The results showed the benefits of powerpoint learning media if designed and adjusted to the needs of first semester students at STAI Samora Pematangsiantar, then these results will facilitate the access of first semester students to the information they get and improve the quality of learning so as to affect their learning outcomes.There are differences in learning outcomes between first-semester students who use power point media and fifth-semester students with Educational Leadership courses, resulting in increased scores for MKDU courses in the first semester.

Keywords : Learning Media, Power Point, Learning Outcomes

References

Dede Suratman, Pemanfaatan Powerpoint dalam pembelajaran, Jurnal Cakrawala Kependidikan, 2019, Vol. 7 (1), 88 -97

Ela, H.Y. (2020). Penerapan Metode Kooperatif Tipe STAD untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas IV SD Negeri 12 Selama Semester Ganjil TP. 2022/2023. GUAU : Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2 (3). 239-246.

Fitriana, D. (2018). Peran Media E-Learning dalam Pembelajaran Untuk Mengoptimalkan Kemampuan Literasi Matematika dari Norma Sosiomatematik in Prosiding Seminar Nasional “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa dalam Mengahadapi Tantangan Global (Vol. 291, pp. 58-62).

Irfan, I., Muhiddin, M., & Ristiana, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Poweroint di Sekolah Dasar. Indonesia Jounal Of Primary Education, 3(2), 16-27.

Nursyaida, N., & Hardiyanti, A. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Power Point Terhadap Hasil Belajar Ips Kelas V Sd 128 Turungan Beru Kecamatan Herlang Kabupaten Bulukumba. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(1), 71-76.

Metalin, A. M. I. P. A., Puspita, I., Puspitaningsih, F., & Diana, K. Y. (2020). Keefektifan Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Sekolah Dasar. TANGGAP: Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 49-54.

Mu’aafii, M. K., & Anistyasari, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Berdasakan Gaya Belajar Siswa. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 4(02).

Muthoharoh, M. (2019). Media powerpoint dalam pembelajaran. Tasyri: Jurnal Tarbiyah- Syariah-Islamiyah, 26(1), 21-32.

Mu’minah, I. H., & Gaffar, A. A. (2020, November). Pemanfaatan e-learning Berbasis Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Biologi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, pp. 800-816).

Rejeki, R., Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 337-343.

Saida, L. N., Wijoyo, S. H., & Wicaksono, S. A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint untuk Meningkatkan Motivasi Belajar, Kebiasaan Belajar, dan Hasil Belajar Siswa di SMK Negeri 3 Malang. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer e-ISSN, 2548, 964X.

Sulianto, J., Untari, M. F. A., & Yulianti, F. (2019). Profil cerita anak dan media boneka tangan dalam metode bercerita berkarakter untuk siswa SD. Mimbar Sekolah Dasar, 1(2), 113-122.

Utami, Y. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Proyektor Lcd Menggunakan Program Power Point Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Menentukan Volume Kubus Dan Balok Pada Bangun Ruang. Jurnal Mantik Penusa, 1(1)

Yuliansah, Y. (2018). Efektivitas media pembelajaran powerpoint berbasis animasi dalam meningkatkan motivasi dan prestasi belajar. Efisiensi: Kajian Ilmu Administrasi, 15(2), 24-32.

Published

2024-01-10

How to Cite

Nasution, A., Suteki, & Cynthia. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Semester Satu Di Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Samora Pematangsiantar : PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN POWERPOINT TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA SEMESTER SATU DI STAI SAMORA PEMATANGSIANTAR . JURNAL ABSHAR: Jurnal Hukum Keluarga Islam, Pendidikan, Kajian Islam Dan Humaniora, 3, 32–38. Retrieved from https://www.ojs.staisamora.ac.id/index.php/samora/article/view/46

Most read articles by the same author(s)